Rowery 29er – co wiedzieć trzeba

rowery 29erWiększość rowerzystów, którzy swój jednoślad wyciągają na weekendowe przejażdżki, nie przykłada większej wagi do parametrów i rozmiaru kół swojego roweru. Pewnie nie wiele także osób zdaje sobie sprawę z tego, że na rynku dostępne są rowery z większymi kołami niż standardowe 26 cali, które najczęściej spotkamy w popularnych rowerach górskich.

Numeracja kół rowerowych bierze się od średnicy koła liczonego wraz z oponą. W rowerach 29er, o których dziś kilka słów, wewnętrzna średnica obręczy odpowiada obręczom wykorzystywanym w popularnych rowerach szosowych (kolarzówkach), rowerach crossowych i trekkingowych czy hybrydowych. Nazwa roweru 29er bierze się ze specyfikacji jego opony, która jest szersza i wyższa od standardowej, co w ostatecznym rozrachunku daje nam koło o łącznej średnicy 29 cali.

Rowery 29er posiadają również inną geometrię ramy niż te spotykane w rowerach, np. trekkingowych czy standardowych rowerach na kołach 26 calowych. Duży wpływ na jakość jazdy na 29-tce ma jego zwrotność, dlatego producenci ram musieli skonstruować ją tak by doskonale współgrała z większymi gabarytami samej opony, która musiała być odpowiednio odciążona.

rower 29

Jazda na rowerach z 29 calowymi kołami to ciekawe doświadczenie, które jest zdecydowanie różne od jazdy na standardowym “góralu”. Różnice skupiają się na właściwościach jezdnych wielkich kół i przystosowanej do nich ramy, które sprawiają, że są stabilniejsze od mniejszych rowerów. Da się to doskonale zauważyć podczas dużych prędkości, kiedy rower 29er jest niemal przyklejony do drogi i nie łatwo wytracić wielkie koło z równowagi. Większy rower inaczej spisuje się także podczas pokonywania przeszkód terenowych, z którymi radzi sobie doskonale. 29er stawia również mniejszy opór toczenia, w porównaniu z innymi, mniejszymi rowerami, a ze względu na szerszą oponą i większą powierzchnię styku z podłożem, ułatwione jest również pokonywanie zakrętów (nawet ciasnych) czy poruszanie się po mniej stabilnym podłożu, takim jak piasek, żwir czy błoto.

Dynamika jazdy na rowerach 29er jest również inna, przez jego większą masę. Rozpędzenie jest trudniejsze od roweru na kołach 26 calowych, jest on również mniej wydajny w terenie, jednak nadrabia zdecydowanie na płaskich trasach, gdzie można wykrzesać pełną moc, którą oferują nam większe koła.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s