Prawdy i mity o rowerach elektrycznych

rowery elektryczne

Rowery elektryczne od kilku lat stają się coraz popularniejsze w naszym kraju, o czym świadczyć mogą nie tylko oferty sklepów rowerowych czy jednoślady poruszające się po naszych drogach. Rosnąca popularność rowerów z wspomaganym napędem elektrycznym może być również bardzo przewrotnie mierzona ilością mitów i przekłamań jakie zdążyły wokół nich urosnąć.

Pierwszym i chyba najczęściej spotykanym mitem na temat rowerów elektrycznych jest ich przeznaczenie. Z wielu źródeł da się usłyszeć opinie, że rowery elektryczne są przeznaczone dla osób starszych, schorowanych lub zwyczajnie leniwych. Nie da się ukryć, że dla każdej z tych grup, rower elektryczny byłby świetnym rozwiązaniem, bowiem osoby starsze lub te borykające się z rożnymi dolegliwościami, które nie pozwalają im na jazdę na rowerze klasycznym mogą dzięki nim wybrać się na przejażdżkę, bez obawy o to, że zabraknie im sił na dotarcie do celu.

Warto jednak pamiętać, że konstrukcja roweru elektrycznego zgodna z przepisami nie wyręcza nas w wprawianiu jednośladu w ruch. Mechanizm elektryczny ma za zadanie jedynie wspomagać nas w poruszaniu się na rowerze, w rozpędzeniu go lub wjechaniu bez wysiłku na wzniesienie. Jego praca wciąż oparta jest o nasz wkład włożony w pedałowanie. W zależności od modelu roweru elektrycznego, jego poziom wspomagania może być dobierany do aktualnie panujących warunków na drodze, jednak główne zadanie cały czas będzie zależne od nas i naszej pracy.

rower elektryczny

Kolejnym zarzutem stawianym rowerom elektrycznym jest ich cena oraz konieczność wymiany akumulatora. Cena roweru elektrycznego uzależniona jest od jego specyfikacji, modelu, dodatkowego wyposażenia i konstrukcji, dlatego oczywiście, że nawet najtańsze rowery elektryczne mogą być droższe od standardowych „górali z marketu” jednak ich cena będzie różniła się bardzo nieznacznie. Najprostsze modele rowerów elektrycznych z łatwością zakupimy już w granicach 1,5 tys. – 2 tys. zł. Cena jest również kryterium bardzo subiektywnym, bowiem w zależności od naszych indywidualnych możliwości finansowych, ich cena będzie dla nas przeszkodą lub niczym szczególnym za to co mogą nam one zaoferować.

Co do żywotności samego akumulatora to jak każde ogniwo zasilane elektrycznie z czasem zacznie się ono zużywać. Co warto podkreślić to fakt, że nowoczesne baterie litowo-jonowe montowane w rowerach elektrycznych wystarczą spokojnie na ok. 700 pełnych ładowań, przy zakresie do 100 km możliwych do przejechania. To w przeliczeniu daje nam dystans ok. 70 tys. km przejechanych na jednej baterii, dlatego nawet przy bardzo intensywnym korzystaniu z roweru, żywotność baterii będzie liczona w latach!

rowery elektryczne

Rower elektryczny jest ciężki i nie działa po rozładowaniu się baterii. Na wagę roweru elektrycznego ma wpływ zamontowany silnik, bateria, w zależności od sposobu jej montażu, także bagażnik lub dodatkowy stelaż do zamocowania, dlatego jego waga może być nieco większa niż roweru klasycznego, jednak dobre, markowe modele rowerów elektrycznych nie będą wiele odbiegały od wagi rowerów porównywalnej klasy bez napędu elektrycznego.

Jazda na rowerze elektrycznym jest również możliwa zarówno z baterią naładowaną, jak i z baterią całkowicie rozładowaną. Opinia o tym, że rowery elektryczne są niezdolne do jazdy bez baterii jest absolutnie błędna, bowiem cały mechanizm napędu będzie nadal w 100% sprawny. W związku z tym, nawet jeżeli na trasie nasza bateria odmówi nam posłuszeństwa będziemy mogli bez większych problemów wrócić do domu lub do miejsca, w którym baterię doładujemy.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s